Biznes small talk – jak rozmawiać, by czuć się swobodnie w sytuacjach biznesowych?
Small talk to dla jednych naturalna forma nawiązywania kontaktów, a dla innych stresująca konieczność. Bez względu na to, jak jest odbierana, ta swobodna rozmowa w biurowym gabinecie lub podczas konferencji, pomaga łatwiej nawiązać relacje biznesowe.
Popularny small talk to krótka, niezobowiązująca rozmowa towarzyska, która nie musi prowadzić do konkretnej konkluzji, ale pozwala na „przełamanie lodów” i pokazanie się z jak najlepszej strony. Small talk w biznesie bywa nieoceniony, bo buduje atmosferę otwartości i zaufania. To właśnie od lekkiej rozmowy zaczynają się często poważniejsze dyskusje o współpracy, projektach czy wspólnych celach.
Warto pamiętać, że small talk to nie tylko rozmowa o pogodzie, ale umiejętność wyczucia rozmówcy, nawiązania nici porozumienia i pokazania, że można w niezobowiązujący sposób prowadzić konwersację na różne tematy. Rozpoczynając swobodną rozmowę, dobrze jest postawić na proste pytania, które dotyczą danego wydarzenia w stylu, jak się podoba szkolenie lub konferencja albo, jak dana osoba trafiła na event. Zawsze najtrudniejszy jest pierwszy krok i znalezienie obszaru do rozmowy.
Umiejętność swobodnego prowadzenia rozmów to ważny element budowania relacji zawodowych. Small talk może otworzyć wiele drzwi, nie tylko do nowych znajomości, ale również do lepszych okazji biznesowych. Warto go ćwiczyć, bo z czasem staje się naturalny i przychodzi bez wysiłku. Szukając w sieci pomysłów na small talk, można przy okazji zerknąć na wyniki rozgrywek sportowych na stronie bet.pl
Jak przygotować się do swobodnej rozmowy typu small talk?
Pragnąc prowadzić small talk nie trzeba znać się na wszystkim, ale warto mieć podstawową orientację w aktualnych wydarzeniach kulturalnych, społecznych, trendach technologicznych czy w sporcie. Dzięki temu można w łatwy sposób uniknąć niezręcznego milczenia i bez problemu włączyć się do rozmowy. Nawet bardzo ogólna wiedza na temat danego wydarzenia buduje wiarygodność jako rozmówcy.
Wybierając się na spotkanie biznesowe lub konferencję, dobrze jest sprawdzić, kto będzie na niej obecny. Znajomość stanowiska, firmy czy branży rozmówcy daje przewagę i pozwala rozpocząć rozmowę na neutralny, ale interesujący obie strony temat. W środowisku biznesowym dziedziny, takie jak polityka, religia czy zdrowie zdecydowanie lepiej zostawić na bardziej osobiste spotkania. Za to doskonale sprawdzą się rozmowy o podróżach, filmach, książkach czy branżowych nowinkach.
W czasie small talk warto również unikać krytyki i ocen współpracowników czy nawet konkurencji. Lepiej kierować rozmowę na pozytywne aspekty współpracy lub zainteresowania. Najistotniejsze jest jednak to, żeby w tym czasie odłożyć telefon, bo nic tak nie pokazuje braku szacunku i zainteresowania, jak wpatrywanie się w ekran smartfonu.
Swobodny small talk w biznesie to nie tylko sposób na przełamanie pierwszych lodów, ale również skuteczne narzędzie budowania relacji i zaufania. Warto go ćwiczyć, ponieważ umiejętnie prowadzona rozmowa staje się niejednokrotnie początkiem wartościowej współpracy.